dinsdag 27 september 2011

De Nieuwe Website


Welkom bij de nieuwe website van de Maatschappij! Deze nieuwe website hoopt bij te dragen aan het nog beter kunnen communiceren waar de Maatschappij voor staat. Die communicatie is belangrijk voor de relatie van de leden met de omgeving, maar ook voor de communicatie binnen de vereniging. Omdat het ondernemerschap cruciaal is voor onze welvaart werkt de Maatschappij al sinds 1777 aan het stimuleren van dat ondernemerschap in ons land. Dat is nu nog net zo relevant als 234 jaar geleden. Ook toen stond onze samenleving voor grote uitdagingen. Ons land werd ook toen geconfronteerd met sterkere concurrentie uit het buitenland, een economie die haperde en zorgen over ons onderwijs. Zaken die ook nu actueel zijn. Onze welvaart en ons welbevinden zijn gebaat bij een ondernemende samenleving, die wordt gefaciliteerd door een goed samenspel van openbaar bestuur, het bedrijfsleven en de kennisinstellingen. Met andere woorden een goed functionerende Gouden Driehoek. Dat is waar onze vereniging, de Maatschappij, zich voor inzet. In dat opzicht onderscheiden we ons van andere organisaties: wij zijn geen belangenvertegenwoordiging van een bepaalde categorie, maar wij staan voor de ondernemende samenleving.
Als voorzitter valt mij steeds weer de grote betrokkenheid op van onze leden bij die Gouden Driehoek. Die leden zetten zich binnen de departementen in voor de verschillende activiteiten, zoals de lunch bijeenkomsten en bezoeken aan bedrijven. Wat ook op valt is de soms wat haperende communicatie binnen onze vereniging. Met andere woorden: wij zijn soms wat minder goed op de hoogte wat er binnen de vereniging allemaal gebeurt. Daarin onderscheiden we ons niet van andere verenigingen, maar het kan soms wel voor wat onduidelijkheid en onbegrip zorgen. En omdat het afleidt waar ons eigenlijk om zou moeten gaan – het promoten van de Gouden Driehoek - is dat natuurlijk minder optimaal. Ik hoop van ganser harte dat de nieuwe website, waar leden in het land en onze medewerkers van het bureau in Den Haag hard aan hebben gewerkt, bij zal dragen om die communicatie te verbeteren.
Dick Berlijn

woensdag 21 september 2011

Frits Bolkestein en de crowdsourcing van chips

Prachtige televisie bij Pauw en Witteman. Maurice de Hond die probeert Frits Bolkestein uit te leggen wat crowdsourcing is. Maurice deed een goedbedoelde poging het begrip uit te leggen aan de hand van een voorbeeld van  marketing van een merk chips , waarbij het publiek mee mocht denken over de smaak  van een nieuwe chipsvariant. Nou kun je veel van Frits zeggen maar niet dat hij niet kan meepraten over de grote zaken van onze tijd. Integendeel zelfs:   Frits is van alle markten thuis en dat kun je horen. Maar crowdsourcing uitgelegd krijgen aan de hand van een zak chips met de smaak” Patatje Joppie”, ging zelfs onze Frits boven de hoofd. Zelden een politicus met zoveel onbegrip zien kijken. De kiezerskloof en generatiekloof  in drie seconden haarscherp in beeld. Daar zit je dan als Nederlands meest vooraanstaand politicus, klaar om je  visie en je nieuwe boek te delen met ons en dan ,zonder dat je er erg in hebt, praat je over de marketing van chips. En toen Maurice ook nog eens aangaf dat politieke partijen op die manier hun partijprogramma’s zouden moeten laten vullen, werd het gezicht van Frits nog grimmiger. Laat ik het rustig zeggen: Frits ziet er weinig in. Ook het voorbeeld van de IJslandse grondwet die door middel van crowdsourcing  een zeer democratisch gehalte heeft gekregen, bracht Frits voor geen moment aan het twijfelen.  Eerder op de avond hoorde ik Freek de Jonge vertellen dat een jonge bezoeker hem onlangs had gevraagd: doet u dit werk al lang ?  Bijna 40 jaar antwoordde Freek, maar ik heb het stil weten te houden. Ik ben bang dat Frits zich voorlopig ook wat stil gaat houden: die is zich rot geschrokken gisteravond.