dinsdag 13 maart 2012

Zakelijk gebruik van social media

Veel bedrijven hebben er moeite mee om hun Social Media op een goede manier te laten draaien. Vaak is er maar één persoon verantwoordelijk voor alle Social Media binnen een bedrijf, daar gaat het fout. Dit kun je niet alleen en moet je ook niet bij één persoon neerleggen. Want waarom slechts een persoon kennis laten overdragen als je nog veel meer expertise in huis hebt. Wij hebben er bewust voor gekozen om met iedereen binnen Keytoe onze online communicatie uit te dragen doormiddel van een Social Battle.

De Social Battle is een makkelijk concept, we houden ons standaard aan onze Daily 5 zoals eerder beschreven in mijn voorgaande blog. Punten kun je verdienen met Retweets, Reply’s en Favorites. De uiteindelijke winnaar mag de naam bedenken van onze echte (!) tweetbird/kanarie.

Omdat we bij Keytoe uitblinkers hebben op uiteenlopende vakgebieden kunnen we veel vragen beantwoorden. Voordelen; een groter online netwerk creëren voor jouw bedrijf én laten zien welke kennis je in huis hebt.

Wiebe Kuipers, Keytoe
Cedric Muchall, hoofdbestuurslid van De Maatschappij is partner en salesmanager bij Keytoe

dinsdag 6 maart 2012

Zo word je een topnetwerker!

Vraag aan de gemiddelde verkoper of ondernemer waar de meeste opdrachten vandaan komen, en je zult heel vaak als reactie krijgen: uit mijn netwerk. En zo’n netwerk, dat is nogal breed. Van klanten tot kennissen en van prospects tot andere bedrijven uit jouw branche. Iedereen kan een rol spelen in jouw acquisitietraject en uiteraard geldt dat andersom net zo goed. De heel goede netwerkers onder ons onderscheiden door een aantal persoonlijke kwaliteiten. Voor hen is netwerken een dagelijkse gewoonte, waar ze op allerlei manieren volop profijt van hebben. De vijf topkwaliteiten van topnetwerkers op een rij.


Netwerkbestand
Visitekaartjes bewaar je zorgvuldig – op papier of digitaal. Maak voor jezelf een netwerkbestand met alle praktische gegevens. Voeg bijvoorbeeld ook branches of een regio toe, waarop je snel kunt selecteren. Orde zorgt er voor dat je snel kunt handelen als je iemand in jouw netwerk wilt helpen of een vraag wilt stellen.

Verdieping
Onthoud relevante informatie die in de toekomst van pas kan komen. Dat kan zakelijke info zijn, zoals bedrijfsinformatie of onderscheidende kenmerken van het aanbod van de ander. Maar ook persoonlijke zaken zijn van belang. Denk aan verjaardagen, hobby’s en interesses of connecties die jullie gemeen hebben. Voeg het toe in je netwerkbestand om het eenvoudig te raadplegen.

Kansen grijpen
Elke dag doen zich tal van mogelijkheden voor om jouw netwerk te benutten. Wees er alert op en grijp kansen die zich voordoen. Hou wel voor ogen waar de ander mee geholpen is. Wie geeft…. precies.

In beeld
Blijf in beeld binnen je netwerk. Stuur artikelen, links of uitnodigingen door. Koppel mensen uit je netwerk aan elkaar. En vergeet niet: als iemand jou helpt, bedank de ander dan.

Voortdurend netwerken
Als je het effect ziet van een sterk netwerk, wordt het alleen maar leuker om er mee bezig te zijn. Plan voor jezelf elke week een uurtje om actief met je netwerkbestand aan de slag te gaan. Stel jezelf bijvoorbeeld tot doel om minimaal twee mensen uit jouw netwerk gericht te benaderen. Voor een vraag die je zelf hebt, of om de ander de helpende hand te bieden.

Je netwerk eerst eens goed in kaart brengen? Lees dan het blogbericht ‘Wie zit er in jouw netwerk?
Geniet van een mooi en krachtig netwerk!

Ga voor meer blogs over netwerken naar de website van Daniëlle de Jonge, bestuurslid van departement West-Brabant.