donderdag 19 december 2013

Verlichting van betekenis

Een avond met Voorzitter Directie/CEO Philips Benelux

Op een heldere herfstavond fiets ik langs de Amstel naar het Philips hoofdkantoor. Van verre zie ik de Breitnertoren al oplichten in de groeiende duisternis. Ik parkeer mijn fiets en loop naar binnen tegen de stroom in van ‘young and good looking people’ die het gebouw verlaat. Ik word verwacht: ‘De Maatschappij? Loop maar door’. Als een van de weinige rokjes neem ik plaats tussen de zee van donkere pakken. Hans de Jong, Voorzitter Directie/CEO Philips Benelux en spreker van vanavond maakt er aan het begin van zijn verhaal een opmerking over: ‘De man/vrouw verhouding is nog niet helemaal in balans hier zie ik, net als bij ons’.

CEO of niet, Hans de Jong neemt geen afstand; ook letterlijk niet. Hij staat tijdens het praten geregeld tussen ons in en zoekt de interactie met het publiek.
Zijn verhaal is er niet minder indrukwekkend om. Wij horen met groeiende trots hoe een Nederlandse onderneming een steeds grotere speler op een aantal groeimarkten wereldwijd werd. Dat ging niet vanzelf. Daar moesten rigoureuze maar weloverwogen strategische keuzes voor worden gemaakt. De keuze voor de groeimarkten stond helder voor ogen, maar ook de bottomline daarbij die regelrecht verbonden is met het hart van de organisatie: Philips betreedt alleen die markten die aansluiten bij de ervaring en competentie van het bedrijf én waar betekenisvolle innovaties kunnen worden toegevoegd.

‘Improve life’ is de wereldwijde missie en de markten waarop Philips dit in praktijk brengt zijn ‘betaalbare zorg’, ‘energie efficiëntie’ en ‘welzijn’.
Naarmate het verhaal vordert schuift het publiek richting puntje van de stoel. We krijgen een beeld geschilderd van een corporate organisatie waar continuïteitsstreven met menselijke waarden en betekenis wordt verenigd. Dat is bijzonder.
Hans de Jong praat over betekenisvolle innovaties en mensgerelateerde doelen.
De kernvraag bij Philps is ‘zínnige applicatie’: het bedrijf wil bijvoorbeeld bijdragen aan ‘veiligheid’ en ‘versterking van identiteit.’ Als voorbeeld noemt Hans de Jong verbetering van de leefsfeer in ziekenhuizen met behulp van LEDverlichting. ‘LED heeft de toekomst’, zegt hij. ‘LED kan elke ambiance bewerkstelligen en heeft daarmee direct invloed op het humeur en het prestatievermogen van mensen’.
Ook is de hoogst moderne kanteling van de visie van ‘kennis is macht’ naar ‘open source innovatie’ bij Philips in volle gang. ‘De tijd dat innovaties in het diepste geheim binnenskamers werden uitgebroed en op het allerlaatst wereldkundig werden gemaakt is voorbij. Innoveren doe je tegenwoordig in wisselwerking  met de andere spelers in het veld:  met de wetenschap, met burgers en met andere marktgerelateerde partijen.
“We doen heus niet alles goed’, zegt hij nog, ‘maar het belangrijkste is dat je erin stapt. Je moet erbij zijn, dingen uitproberen, learning by doing’.

Na afloop hoor ik veel positieve geluiden. ‘Da’s tenminste begrijpelijke taal’, zeggen sommigen. ‘Een bedrijf waar Nederland trots op mag zijn’, zeggen anderen. Zelf ben ik verrukt dat instrumenteel technische maakbaarheid en menselijke maat in dit wereldconcern samengaan. Het kan dus wel! En dat het eren van de historie en van innovatief opereren hand in hand gaan. Dat blijkt alleen al in het nieuwe logo waarmee de presentatie wordt afgesloten. Het oogt heel bekend en vertrouwd maar is sinds de oprichting van Philips in 1891 voortdurend aan de nieuwe tijd aangepast.

Als dank overhandigt onze voorzitter Antoinette Pernot de kleurige en chique De Maatschappij das. In een prachtig nieuw doosje zie ik. Philips en De Maatschappij schudden elkaar de hand.


Marlou van Paridon.

Marlou van Paridon, MA, is organisatiefilosofe en oprichter van bureau Schittering, voor verandering in mensen en organisaties. Zij schreef twee boeken over zingeving en inspiratie in werk en leven: de ZIN aan het werk (2012) en De Kunst van het Stralen (2013).
www.schitteringfilosofie.nl / www.dekunstvanhetstralen.nl