dinsdag 15 juli 2014

Van Twitter tot jaarcongres 2014

Anders dan andere jaren heeft De Maatschappij voor het jaarcongres 2014 meer en strategisch social media ingezet om publiciteit en zo meer bezoekers voor het jaarcongres aan te trekken. En met effect! We ontmoetten Lonneke Boons
van New Label. Op Twitter bekend als @LonnekeBoons. Via Twitter kwam zij te weten over het jaarcongres en raakte zij geïnteresseerd. 
Het landelijk bureau stelde haar uit nieuwsgierigheid naar haar beleving enkele vragen.

Wie ben je en wat doe je?
Ik ben Lonneke Boons, eigenaar van New-Label. Ik coach medewerkers bij stress en burn-out, zodat ze weer met plezier naar het werk gaan. Ik begeleid mensen 1-op-1 en bied oplossingen op maat. Samen pakken we de oorzaak van stress aan door te kijken naar de praktische zaken én de persoonlijke kwaliteiten van de medewerker.

Hoe wist je van het jaarcongres?
Ik zag op Twitter een tweet over het jaarcongres 2014 voorbij komen en  mij gelijk aangemeld. Het was heel makkelijk om je aan te melden. Laagdrempelig, omdat ook
niet-leden konden deelnemen. Verder vond ik de opzet van de dag ongecompliceerd.
Het thema en de sprekers van de verschillende sessies spraken mij zeer aan. Ik kon op de website zien wie zich al ingeschreven hadden. Zo wist ik te voren wie ik er kon verwachten en ontmoeten.

Hoe heb je het jaarcongres ervaren?
Ik heb mij aangemeld voor het jaarcongres om nieuwe mensen te ontmoeten. Het congres voelde voor mij als een warm bad. Alles was goed geregeld, heel compleet met lunch, drankjes en avondeten. Het jaarcongres voldeed absoluut aan mijn verwachtingen en zelfs meer dan dat. Het viel mij op dat veel mensen elkaar al kenden. Dat was leuk om te zien. Er heerste een ongedwongen sfeer.

Hoe denk je na je bezoek aan het jaarcongres over De Maatschappij?
Ik denk dat De Maatschappij een toegevoegde waarde kan zijn voor mijn bedrijf New-Label. Ik denk er zeker over om ook naar andere bijeenkomsten toe te gaan. Ik vind de leden van De Maatschappij heel divers en gezellig. Maar ik vind ook dat er wel wat meer jongere mensen mogen aansluiten. Ik overweeg nog om lid te worden.
In mijn regio is nog niet zo lang geleden een departement opgestart. Ik ga kijken wat ze willen gaan organiseren en of dat bij mijn bedrijf aansluit.

Heb je nog tips, argumenten of ideeën die je zou willen delen met de leden van De Maatschappij?
Probeer ook jongere mensen aan te trekken, denk aan een samenwerking met onderwijsinstellingen en businesscoaches.

En tot slot?
Bedankt voor een super jaarcongres!




dinsdag 1 juli 2014

Met mijn neus in de boter

6 mei was mijn eerste dag als communicatiemedewerker op het landelijk bureau van De Maatschappij. Ter vervanging van Corine die een paar maanden afwezig is wegens zwangerschapsverlof. Uiteraard had ik mij ingelezen en een beeld gevormd van de organisatie. Gevormd op basis van de gesprekken met de collega’s en de informatie die op de website staat.

Na een paar weken inwerken was het dan toch echt helemaal aan mij. Dat betekende, ondanks de inwerkperiode,  een duik in het diepe. Met de gedachte ‘in het diepe leer je zwemmen’ ging ik  voortvarend aan de slag. Onderweg kwam ik enkele stromingen tegen. Daarop heb ik zo goed en zo kwaad als dat ging geanticipeerd.

Als u nu denkt ’waar gaat dit over?’ Dat dacht ik dus ook, zeg ik lachend. Want de vereniging De Maatschappij is niet een gewone werkorganisatie en zeker geen gewoon netwerk. Dat werd mij gaandeweg in de voorbereidingen naar het jaarcongres 2014 toe steeds meer duidelijk.
Een presentatie in elkaar zetten, betekende niet slechts de juiste plaatjes bij elkaar zetten, maar ook je verdiepen in waar De Maatschappij voor staat en wat we doen. Een speech voor de voorzitter bleef niet bij grote lijnen maar ging ook om de juiste toon te zetten en de details over de samenwerkingsverbanden in kaart te brengen.

De mini-expositie met kunsthistorische schatten die aan het Openluchtmuseum  geschonken zouden worden tijdens het jaarcongres, bleek een project op zich met een nauwe samenwerking tussen bestuursleden, museum en deskundigen. De vertaling van een idee naar concrete tentoonstelling, inclusief interne en externe PR en prijsvraag kwam niet zomaar tot stand. Zonder enig draaiboek werd dat een leuke uitdaging. Het was dan ook heel leuk om als resultaat te zien hoe de leden geïnteresseerd langs de objecten liepen en enthousiast de prijsvraag invulden. Het extra toefje slagroom op de taart.

Met het jaarcongres werd mijn plaatje compleet. Ik viel wat dat betreft echt met mijn neus in de boter.  Het was een groot feest. Een dag met leuke ontmoetingen, goede gesprekken, inspirerende sprekers en een presentator die vaak op hilarische wijze het programma aan elkaar wist te verbinden, maakten voor mij een compleet beeld van De Maatschappij als netwerkorganisatie.

Ik heb veel handen mogen schudden. Wat mij opviel is dat men erg open is naar elkaar. Ongeacht de achtergrond, de verschillen of raakvlakken, maar altijd erg geïnteresseerd in wat de ander beweegt. De leden van De Maatschappij delen geen visitekaartjes met elkaar uit om winst te behalen maar om interesse in de ander te tonen. Ik ben blij dat ik daar deelgenoot van mag zijn.

Chantal Linnemann, communicatiemedewerker landelijk bureau