maandag 24 november 2014

Het is niet altijd wat het lijkt

Het is niet altijd wat het lijkt! Dat is meer dan ooit waar in deze tijd van social media.
Mensen horen iets, denken iets, trekken hun conclusies en plaatsen het in de social media. Eenmaal geplaatste informatie wordt gedeeld en geretweet. De gecreërde waarheid wordt groter en groter en zo wordt een idee zomaar een "feit" met of zonder onderbouwing. Als iedereen het zo vindt dan zal het wel zo zijn.




Donderdag 20 november waren we met De Maatschappij te gast bij de Veiligheidsregio Drenthe aan de Mien Ruysweg te Assen. In een prachtig nieuw gebouw zijn onder andere de brandweer en de Gemeentelijke GezondheidsDienst (GGD) gevestigd.

De presentatie van de heer Robert Kleine leerde ons dat de kernwoorden voor de brandweer zijn: daadkrachtig en betrokken, dat wil zeggen:
 
  • Optreden bij calamiteiten
  • Vergroten van de bewustwording omtrent fysieke veiligheid
  • Onderdeel zijn van de samenleving
Deze drie items vragen een communicatieve houding van de organisatie. De brandweer was een organisatie die zich liet leiden door centrale beleidsafspraken, procedures, budgetten etc.
De brandweer van nu wil samen met de samenleving, onze veiligheid vergroten. Dit vraagt een bewustwordingsproces bij de brandweer waar eenzijdig zenden niet meer volstaat, "we zullen moeten communiceren (luisteren en reageren) met alle beschikbare media".
(dus ook social media ).

Belangrijk in dit proces is om je te realiseren wat de gevoelens van mensen zijn om vervolgens proactief te kunnen anticiperen. Door het verstrekken van de juiste informatie en actief mee te communiceren verklein je de kans dat onjuiste ideeën een eigen leven gaan leiden in de social media.

Het lijkt logisch als je het leest, maar wat gaat het vaak fout. Deze week nog bij Tros Radar een programma over de melkveehouderij, en alle aandacht in de pers en social media omtrent de lelieteelt.

Bij een selecte groep van mensen leeft een bepaald beeld, dit beeld wordt geventileerd, gedeeld, geretweet, opgepakt door de pers en voordat je het weet is er een "nieuwe waarheid" geboren.

In de praktijk blijkt dat het herstellen van de werkelijkheid in de (social) media veel meer tijd en energie vraagt dan het maken van een goede marketing en communciatie strategie waar social media een onderdeel van uitmaakt. Deze strategie vormt weer de bepalende factor binnen de internetmarketing .

Wija,
voorzitter departement Drenthe



donderdag 6 november 2014

In dialoog aan de keukentafel

We kennen de bedrijfsbezoeken ter inspiratie en de borrels, lunches en diners voor de verbinding met elkaar. Maar De Maatschappij vernieuwt ook. Vernieuwt door het opstarten van departementen en het aantrekken van nieuwe leden bijvoorbeeld. Daarnaast zoeken we naar vernieuwing ook op inhoud.

Nieuwe ontmoetingen leiden vaak tot nieuwe inzichten. Een goed gesprek is in harmonie, laagdrempelig en met respect voor elkaar. Maar hoe ga je nu een goed gesprek aan waarbij je ook gevoelige, soms wellicht taboedoorbrekende, onderwerpen aansnijdt om standpunten te herzien, bij te stellen of juist te behouden? Wat is het belang ervan voor een netwerk als De Maatschappij?

Met standpunten kan je visie bepalen. Visies die organisaties en bedrijven kunnen vormen voor de toekomst. De Maatschappij waagt zich aan dialogen die soms op het scherpst van de snede kunnen zijn. Want de Nederlandse maatschappij is continue in ontwikkeling en daar moet je ook in mee durven gaan als kennisinstelling, overheid en onderneming en dus als De Maatschappij.


Departement Zutphen Apeldoorn en Epe organiseren eind november een groots evenement met een socratische dialoog met Patricia van Walstijn bij het Banyan Centre in samenwerking en met filosofe Marlou van Paridon van Het Socratisch Gesprek www.hetsocratischgesprek.nl . 

Departement Amsterdam trapt een week eerder af met een kleinschalige bijeenkomst bij de filosofe thuis aan de keukentafel onder de titel 'Socratische Zwarte Pieten dialoog'.  Een dialoog aanhakend op de actualiteit. Een discussie waar we niet een middag uitkomen, maar die wel goed is om met elkaar te voeren. Al is het om te ervaren op welke manier je een discussie in de vorm van een dialoog met elkaar kunt aangaan. Een inspirerende en vernieuwende manier die mensen met elkaar in verbinding kan brengen.