dinsdag 22 december 2015


Goede voornemens?

Het is inmiddels januari. De maand van de goede voornemens, de jaarplannen en de beleidsdoelen. Op nieuwjaarsrecepties houden we inspirerende toespraken, we heffen het glas, we gaan het maken! 

Tja... Ik weet niet hoe het u vergaat, maar ik vind dat nog lastig genoeg. Waarmaken wat je je voorneemt. Je doelen halen. En daarom deel ik wat inspiratie die ik in de loop der jaren heb opgedaan. Doe er uw voordeel mee. En... ik ben benieuwd welke 'trucs' u hebt om dromen om te zetten in daden. Reageer eens!

Tot snel, 

Karine van den Noort, Successupport

Lid van Departement Apeldoorn en Epe 

Zo maak je van je doel een magneet!

Ik fiets (ja ik fiets!) de laatste tijd wat vaker naar mijn werk. Op de heenweg moet ik altijd zin maken, maar terug.. dan zoef ik over de weg, zo naar huis.

Hoe kan dat nou he? Dat de weg naar huis veel sneller lijkt. Er zijn vast allerlei verklaringen voor, maar als u het mij vraagt, komt het omdat het einddoel 'thuis' net iets aantrekkelijker is dan het einddoel 'werk'. Hoe graag ik ook werk en hoe plezierig mijn werkplek, 'thuis' werkt als een magneet. 

Daar wil je gewoon graag naar toe. 

He, dat is een mooi gezichtspunt. Want kun je zo van elk einddoel een magneet maken? Ik denk van wel. Ze zullen niet allemaal als thuis voelen maar echt, je kunt je doel een stuk aantrekkelijker maken dan 2 zinnen op een vel papier (of je laptop).

Hoe? 

1. Visualiseer het doel, door enkele foto's te kiezen die precies verbeelden waar u naar toe wilt. Uw bedrijf of organisatie over 2 jaar: hoe ziet het eruit als je dan binnenstapt? Een nieuwe baan, die reorganisatie of het project dat u aan het uitrollen bent. Welk plaatje hoort daarbij?  

2. Wilt u uw doel nog dichterbij brengen? Spreek meer zintuigen aan door er bijvoorbeeld een filmfragment bij te zoeken dat precies de goede sfeer of beleving op roept. Of een filmpje van een spreker die inspireert omdat hij het gedachtegoed of de visie verwoordt die u gestalte wilt geven.

3. Tot slot kunt u met uw team zelfs 'in' het doel stappen door bijvoorbeeld een bezoek te brengen aan een bedrijf, organisatie of project waar een soortgelijk doel al is gerealiseerd. Nb; dat hoeft niet perse in het eigen vakgebied te zijn. Bent u bezig met het thema gastvrijheid of klantvriendelijkheid? Ga eens naar een gerenommeerd hotel en ERVAAR wat daar gebeurt. Vraag de eigenaar wat zijn filosofie is. En krijg zo samen met uw team het doel 'in de vingers'. 

U zult zien hoe motiverend dat werkt. Veel succes! 

Ps: In uw eentje aan het 'tobben' om uw doel goed geformuleerd en gevisualiseerd te krijgen? Zoek iemand op! Naar mijn mening is ons netwerk ook daar juist geschikt voor. Bijvoorbeeld iemand uit de kring van uw departement (misschien juist wel een totaal andere branche of vakgebied). Ik weet zeker dat de ander zich vereerd voelt als u vraagt of hij of zi eens wil sparren. Of vorm een klein groepje en doe eens aan intervisie. Vaak is dat een manier van vergaderen die een ondernemer niet goed kent, maar waar iemand uit het onderwijs, de zorg of de overheid weer veel ervaring mee heeft. Ik hef vast het glas: op ene prachtjaar, voor u en uw plannen. En op De Maatschappij!
 

Karine van den Noort

Geen opmerkingen:

Een reactie posten