donderdag 12 maart 2015

‚Moet je je aan een afspraak houden?’

Een voorbeeld van een socratisch gesprek:

‚Moet je je aan een afspraak houden?

„Zo’n duizenden jaren oude methode? Wat kan die je nou in je werk opleveren?”, vragen mensen mij vaak. En: „Socrates wil dat ik mijn oordeel uitstel, waarom zou ik dat doen? Daar heb ik toch zeker geen tijd voor!”

„Tsja, je moet wel gezamenlijk willen vernieuwen”, zeg ik dan, „Als je géén lerende organisatie wilt zijn en als je niet open wilt staan voor veranderingen in de buitenwereld, dan heb je inderdaad helemaal niets aan het socratisch gesprek.
De gesprekshouding van Socrates is overigens weer helemaal van deze tijd: zélf kritisch denken en veel beter gebruik maken van ieders verborgen wijsheid; zelfs de grootste managementgoeroes van nu beseffen dat het daarom gaat!

Voor wie nieuwsgierig is: In bijgaand document treft u een volledig uitgeschreven socratisch gesprek aan. Met daarbij uitleg over de structuur en de regels. Misschien herkent u er iets in.  Open hier een voorbeeld van een socratisch gesprek


Marlou van Paridon, MA is als praktisch filosofe gespecialiseerd in training en begeleiding van het socratisch gesprek in profit en non-profit organisaties, via www.hetsocratischgesprek.nl