Een voorbeeld van een socratisch gesprek:
‚Moet
je je aan een afspraak houden?’
„Zo’n duizenden jaren
oude methode? Wat kan die je nou in je werk opleveren?”, vragen mensen mij
vaak. En: „Socrates wil dat ik mijn oordeel uitstel, waarom zou ik dat
doen? Daar heb ik toch zeker geen tijd voor!”
„Tsja, je moet wel gezamenlijk willen
vernieuwen”, zeg ik dan, „Als je géén lerende
organisatie wilt zijn en als je niet open wilt staan voor veranderingen in de
buitenwereld, dan heb je inderdaad helemaal niets aan het socratisch gesprek.
De gesprekshouding van Socrates is overigens weer helemaal
van deze tijd: zélf kritisch denken en veel beter
gebruik maken van ieders verborgen wijsheid; zelfs de grootste
managementgoeroes van nu beseffen dat het daarom gaat!
Voor wie nieuwsgierig is: In bijgaand document treft u een
volledig uitgeschreven socratisch gesprek aan. Met daarbij uitleg over de
structuur en de regels. Misschien herkent u er iets in. Open hier een voorbeeld van een socratisch gesprek
Marlou van Paridon, MA is als praktisch filosofe
gespecialiseerd in training en begeleiding van het socratisch gesprek in profit
en non-profit organisaties, via www.hetsocratischgesprek.nl