dinsdag 13 september 2016

1777


De dames van ons landelijk bureau in Rijswijk hebben gelukkig geen medelijden (met mij) en zijn plezierig vasthoudend!
 
Als uw nieuwe verenigingsmanager opperde ik (toen net terug van vakantie) dat het wellicht een goed idee zou zijn om periodiek een blog op onze website te gaan schrijven over onderwerpen waar ik mij de komende twee jaren (voor drie dagen in de week) mee bezig mag en ga houden en wat ik tijdens mijn bezoeken aan de verschillen de departementen ervaar. De daad bij het blog-woord voegen is – merk ik – toch nog een “dingetje” ;-( .

Enfin, nu de aftrap is gedaan ben ik u een verklaring van mijn keuze voor titel van deze blog verschuldigd. 1777 Is zoals u weet het oprichtingsjaar van onze Nederlandsche Maatschappij voor Nijverheid en Handel, in de wandelgangen De Maatschappij. In mijn eerste contacten in mijn rol van verenigingsmanager (gestart vanaf 5 juli jl.) met niet leden, aspirant leden en/of geïnteresseerden bleek en blijkt dat wij als vereniging “het best bewaarde geheim” sinds 1777 zijn! Men heeft nog nooit van ons gehoord, laat staan dat je er lid van kunt worden. 

Eén van de doelstellingen welke ik van het landelijk bestuur heb meegekregen voor de komende 2 jaren, is het laten toenemen van het aantal actieve en in ledenaantal groeiende departementen. Naar mijn mening zitten wij met ons gedachtengoed en de waarden van De Maatschappij “op goud”.
Nu nog een kwestie van goed uitventen van ons verhaal en de belangstellenden staan in de rij om lid te mogen worden ;-). 

Ik ben graag de motor, maar dat kan ik niet alleen en doe graag een beroep op uw netwerk en vaardigheden om - daar waar opportuun - enthousiast over De Maatschappij te verhalen. 
Een dankbaar onderwerp in uw gesprekken zou bijvoorbeeld onze “Duurzame Dynamische Delta”  kunnen zijn. 7 Oktober a.s. organiseert het departement Zeeland dit jaarcongres. U en andere geïnteresseerden zijn dan van harte welkom in het mooie Vlissingen! 

Het landelijk bestuur gaat binnenkort met elkaar in conclaaf om na te denken over en vervolgens concreet te vertalen in acties en zo ons “merk” De Maatschappij te laden en het vervolgens in de markt te gaan zetten. Daarvoor is o.a. een strategisch marketingplan nodig. Gelukkig hebben wij van een van onze leden ondersteuning aangeboden gekregen bij het schrijven daarvan.
Ook onze Raad van Advies denkt actief met ons mee o.a. over hoe wij Perspectief voor Nederland een duurzaam vervolg kunnen geven. Tijdens onze ALV 7 oktober a.s. vertellen wij u graag daar wat meer over. 

Voor mij en wellicht ook mijn generatiegenoten, is het werken met social media nog geen vanzelfsprekendheid, maar dat laat ik geen beletsel vormen.
Stoer heb ik naast het schrijven van dit blog ook een twitter-account (laten) aanmaken. U kunt mij volgen op: 1777@DeMaatschappij
Ik beloof u “tweets” die raken aan De Maatschappij en hoop u zo te inspireren.
Laten wij ook de komende 240 jaar na de start in 1777, als vereniging relevant blijven.

Samen met u pak ik die handschoen graag op! 

Tot ziens op 7 oktober. 

Pierre van Aalst
Verenigingsmanager van De Maatschappij

Geen opmerkingen:

Een reactie posten