De dames van ons
landelijk bureau in Rijswijk hebben gelukkig geen medelijden (met mij) en zijn plezierig
vasthoudend!
Als
uw nieuwe verenigingsmanager opperde ik (toen net terug van vakantie) dat het
wellicht een goed idee zou zijn om periodiek een blog op onze website te gaan
schrijven over onderwerpen waar ik mij de komende twee jaren (voor drie dagen
in de week) mee bezig mag en ga houden en wat ik tijdens mijn bezoeken aan de
verschillen de departementen ervaar. De daad bij het blog-woord voegen is –
merk ik – toch nog een “dingetje” ;-( .
Enfin,
nu de aftrap is gedaan ben ik u een verklaring van mijn keuze voor titel van
deze blog verschuldigd. 1777 Is zoals u weet het oprichtingsjaar van onze
Nederlandsche Maatschappij voor Nijverheid en Handel, in de wandelgangen De
Maatschappij. In mijn eerste contacten in mijn rol van verenigingsmanager
(gestart vanaf 5 juli jl.) met niet leden, aspirant leden en/of
geïnteresseerden bleek en blijkt dat wij als vereniging “het best bewaarde
geheim” sinds 1777 zijn! Men
heeft nog nooit van ons gehoord, laat staan dat je er lid van kunt worden.
Eén
van de doelstellingen welke ik van het landelijk bestuur heb meegekregen voor
de komende 2 jaren, is het laten toenemen van het aantal actieve en in
ledenaantal groeiende departementen. Naar mijn mening zitten wij met ons
gedachtengoed en de waarden van De Maatschappij “op goud”.
Nu
nog een kwestie van goed uitventen van ons verhaal en de belangstellenden staan
in de rij om lid te mogen worden ;-).
Ik
ben graag de motor, maar dat kan ik niet alleen en doe graag een beroep op uw
netwerk en vaardigheden om - daar waar opportuun - enthousiast over De
Maatschappij te verhalen.
Een
dankbaar onderwerp in uw gesprekken zou bijvoorbeeld onze “Duurzame Dynamische
Delta”
kunnen zijn. 7 Oktober a.s. organiseert het
departement Zeeland dit jaarcongres. U en andere geïnteresseerden zijn dan van
harte welkom in het mooie Vlissingen!
Het
landelijk bestuur gaat binnenkort met elkaar in conclaaf om na te denken over
en vervolgens concreet te vertalen in acties en zo ons “merk” De Maatschappij te
laden en het vervolgens in de markt te gaan zetten. Daarvoor is o.a. een strategisch
marketingplan nodig. Gelukkig hebben wij van een van onze leden ondersteuning
aangeboden gekregen bij het schrijven daarvan.
Ook
onze Raad van Advies denkt actief met ons mee o.a. over hoe wij Perspectief voor Nederland een duurzaam vervolg
kunnen geven. Tijdens onze ALV 7 oktober a.s. vertellen wij u graag daar wat
meer over.
Voor
mij en wellicht ook mijn generatiegenoten, is het werken met social media nog
geen vanzelfsprekendheid, maar dat laat ik geen beletsel vormen.
Stoer
heb ik naast het schrijven van dit blog ook een twitter-account (laten)
aanmaken. U kunt mij volgen op: 1777@DeMaatschappijIk beloof u “tweets” die raken aan De Maatschappij en hoop u zo te inspireren.
Laten
wij ook de komende 240 jaar na de start in 1777, als vereniging relevant
blijven.
Samen
met u pak ik die handschoen graag op!
Tot
ziens op 7 oktober.
Pierre
van Aalst
Verenigingsmanager
van De Maatschappij
Geen opmerkingen:
Een reactie posten