woensdag 21 september 2011

Frits Bolkestein en de crowdsourcing van chips

Prachtige televisie bij Pauw en Witteman. Maurice de Hond die probeert Frits Bolkestein uit te leggen wat crowdsourcing is. Maurice deed een goedbedoelde poging het begrip uit te leggen aan de hand van een voorbeeld van  marketing van een merk chips , waarbij het publiek mee mocht denken over de smaak  van een nieuwe chipsvariant. Nou kun je veel van Frits zeggen maar niet dat hij niet kan meepraten over de grote zaken van onze tijd. Integendeel zelfs:   Frits is van alle markten thuis en dat kun je horen. Maar crowdsourcing uitgelegd krijgen aan de hand van een zak chips met de smaak” Patatje Joppie”, ging zelfs onze Frits boven de hoofd. Zelden een politicus met zoveel onbegrip zien kijken. De kiezerskloof en generatiekloof  in drie seconden haarscherp in beeld. Daar zit je dan als Nederlands meest vooraanstaand politicus, klaar om je  visie en je nieuwe boek te delen met ons en dan ,zonder dat je er erg in hebt, praat je over de marketing van chips. En toen Maurice ook nog eens aangaf dat politieke partijen op die manier hun partijprogramma’s zouden moeten laten vullen, werd het gezicht van Frits nog grimmiger. Laat ik het rustig zeggen: Frits ziet er weinig in. Ook het voorbeeld van de IJslandse grondwet die door middel van crowdsourcing  een zeer democratisch gehalte heeft gekregen, bracht Frits voor geen moment aan het twijfelen.  Eerder op de avond hoorde ik Freek de Jonge vertellen dat een jonge bezoeker hem onlangs had gevraagd: doet u dit werk al lang ?  Bijna 40 jaar antwoordde Freek, maar ik heb het stil weten te houden. Ik ben bang dat Frits zich voorlopig ook wat stil gaat houden: die is zich rot geschrokken gisteravond.

1 opmerking: