donderdag 12 januari 2012

Authenticiteit, Blog van Renate Pouw

Authenticiteit, Blog van Renate Pouw, hoofdbestuurslid

En dan is er weer een nieuw jaar begonnen…

Hoewel de start van het nieuwe jaar praktisch bezien niet veel meer inhoudt dan het vervangen van de oude kalender  door een nieuwe is de symbolische betekenis daarentegen voor veel mensen groot. Het oude jaar wordt afgesloten en er vangt een nieuwe  ronde aan, met nieuwe kansen.  Volgens oud gebruik is dit een goed moment om te overdenken wat het nieuwe jaar zal kunnen brengen, om goede voornemens te maken en  doelen te bereiken. Dit alles in de overtuiging om het nieuwe jaar nog beter, mooier en succesvoller te laten worden dan het vorige jaar. Hierbij ga ik er gemakshalve van uit dat het volgens de Maya kalender geplande  naderende einde nog even op zich laat wachten.

De media is minder optimistisch  … bijna dagelijks staat er somber nieuws in de krant, de euro, de woningmarkt, stakingen in het onderwijs. Het jaar 2012 lijkt dan ook (opnieuw) een uitdaging te worden voor vele ondernemers waarbij maatregelen en soms pijnlijke keuzes voor de deur staan. Wat wordt de strategie van uw bedrijf, bezuinigen of investeren, uitmelken of innoveren, zaken zelf blijven doen of samenwerken. En op welke manier doet u dit?

Het lijkt er op dat in deze periode van onzekerheid nieuwe waarden een belangrijke rol (gaan) spelen. Naast kennis en kunde (hard skills) worden soft skills (weer) belangrijk, het begrip authenticiteit is van de plank gehaald, afgestoft en wordt zelfs als trend genoemd voor het nieuwe jaar. Het woord verwijst naar echt, oorspronkelijk, betrouwbaar en identiteit. Mooie praatjes of fancy brochures voldoen niet meer. Men verlangt terug naar de basis, oprechtheid en echtheid vormen belangrijke voorwaarden om samen te werken en zaken te doen.

En juist authenticiteit is een kenmerk welke past bij de Maatschappij en haar leden. Een landelijk netwerk, onderverdeeld in lokale departementen met elk haar eigen identiteit. In contact met elkaar door middel van maandelijkse regionale bijeenkomsten en verder een tweejaarlijkse ALV en een landelijk jaarcongres. Deze bijeenkomsten vormen een goed platform voor ondernemers, overheid en kennisinstellingen om elkaar te ontmoeten, te onderzoeken of men elkaar kan helpen, of anderen met elkaar in contact kan brengen. Dit persoonlijke contact helpt om onze persoonlijke doelen een gouden randje te geven en tegelijkertijd een gezamenlijk doel te realiseren. Op een borrel ben je wie je bent, en ontmoet je wie je ontmoet. Je wordt niet geconfronteerd met een valse account zoals Femke Halsema overkwam, of eerder al de advocaten gebroeders Anker die als gevolg van onechte Tweets diverse bedreigingen aan hun broek kregen.

Maar hoe verhoudt dit begrip authenticiteit zich tot een andere trend,  de trend dat iemand zijn identiteit wordt afgemeten op basis van het aantal connections op Linked in, diens activiteiten op Face Book, het aantal followers op Twitter. Een persoon met slechts 50 connections loopt het risico vrij snel het stempel, individualist of erger nog, een einzelganger opgelegd te krijgen, het ontbreken van een Facebookpagina kan cruciaal zijn bij een sollicitatie…. Zonder alle positieve  kanten van  Social Media  te negeren, lijkt deze vorm van communicatie soms op gespannen voet te staan met het verlangen naar echtheid.

Het is mijn indruk is dat beide trends aanwezig en niet te vermijden zijn. Mijn uitdaging voor het komende jaar zal zijn om deze trends: authenticiteit en social media te combineren, oorspronkelijke verbindingen te leggen waarmee 2012 een succesvol jaar wordt. Doet u mee?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten