donderdag 10 november 2011

De zin en onzin van Social Media


Jaarcongres 2011 - De zin en onzin van Social Media, door Antoinette Pernot

... En dan is het opeens voorbij. Een bijzondere middag in het auditorium van het hoofdkwartier van de Rabobank te Utrecht.
Over de zin en onzin van Social Media, vanuit de verschillende perspectieven belicht.
Zelfs voor de diep ingevoerde gebruikers van Social Media zijn er weer nieuwe inzichten om over na te denken.

Zoals het nieuwe werken, wat eigenlijk niet nieuw is. Zo'n 150 jaar geleden is het thuiswerken vervangen door kantoren. Vroeger werkte iedereen thuis. Nu moeten we dat weer opnieuw leren. De technologie is niet het doel maar juist het middel om dat te kunnen invullen in de huidige maatschappij. Dank aan onze gastheer de heer Piet van Schijndel, lid Raad van Bestuur van Rabobank Nederland, voor deze herijking van inzichten.

Onze voorzitter Dick Berlijn pakte het verder op en verdiepte het inzicht door enige cijfers te delen en de mogelijke consequenties te beschouwen ten aanzien van de veiligheid. Hij wees op het feit dat er nu zo makkelijk persoonlijke informatie wordt gegeven. Facebook maakt daar goed gebruik van door gericht advertenties aan te bieden. Hun omzet is bijna vertienvoudigd naar 1,14 miljard euro, alleen al in de eerste helft van 2011. Daar kunnen we niet meer omheen.

Herbert Blankesteijn, bekend van onder andere zijn column op BNR en nu in de rol van dagvoorzitter, gaf ons het overzicht van oude en nieuwe media en hoe we deze moeten plaatsen in de context van onderlinge contacten. Hij gaf daarna het stokje door aan internet ondernemer pur sang Ben Woldring, die al op zijn 13e begon met www.bellen.com.

Ben maakte ook de link naar het onderwijs en de overheid. We leiden de kinderen op voor banen die over 5 jaar niet meer bestaan. Hij maakt zich nu dan ook sterk voor www.bizworld.nl, via wie jongeren van de basisschool kennismaken met de achtergronden en -vooral- de dynamiek van een bedrijf.

Vervolgens waren er drie gelijktijdige break-out sessies over wat Social Media betekent voor de gouden driehoek: bedrijfsleven, overheid en kennisinstellingen. Antoin Scholten, burgemeester Zwijndrecht, over de uitdagingen van informatieverstrekking voor, en nu ook vooral door, burgers. Joost Geurtsen, digital media consultant bij LVTPR en docent nieuwe media, over de mogelijke toepassingen in het onderwijs. Ook ikzelf mocht mijn visie geven over hoe bedrijven business kunnen generen door inzet van Social Media, welke zich uitstekend lenen om expertise uit te dragen en zo een merk te worden. Floris ten Kate was de gelukkige winnaar van ons boek "word zelf een Merk!" omdat hij het meest actief is op Social Media en dus het snelst een merk kan worden.

Martijn Aslander, lifehacker, leerde ons door een andere bril naar de maatschappij te kijken en gaf een inkijk in zijn parallelle wereld; waar het gaat om waarde toe te voegen. Een mooi voorbeeld daarbij is het initiatief www.plukdestad.nl. Verder gaf hij aan dat over een paar jaar Nederland gidsland is op het gebied van Facebook, LinkedIn en Twitter. Hij vertelde hoe hij in 1 weekend met een blokje hout als houder voor de iPad van €4 de wereld veroverde, door vooral te geven. De gratis tools die we tegenwoordig tot onze beschikking hebben stellen ons in staat om zoveel meer te doen in zoveel minder tijd. De tijd die daarmee vrij komt kun je aan de wereld schenken tezamen met je kennis. Dat vloeit vanzelf terug. In deze filosofie gaf hij ons ook de link naar al zijn materiaal: http/bit.ly/links-martijn

Voorzitter organiserend comité en voorzitter departement Utrecht, Paul van Hooft, sloot af met de conclusie: ja we zijn digitaal connected maar we kunnen niet zonder de warmte van het persoonlijk contact. Daarmee vatte hij treffend samen wat de meerwaarde is van een vereniging zoals De Maatschappij.

Wat hebben we geleerd. De twintigste eeuw was de eeuw van regels voor controle en risico te mijden. De eenentwintigste eeuw, de eeuw waarin we meer vertrouwen moeten geven. Nieuwe dingen doen continu hun intrede en eens in de zoveel tijd leidt dat tot een grote maatschappelijke verandering. Een paradigm shift. Ik geniet daar enorm van, het is geweldig dat De Maatschappij hier al sinds 1777 een actieve rol in speelt!

Antoinette Pernot
Mede-eigenaar Aurium Commerce BV en voorzitter departement Amsterdam



Geen opmerkingen:

Een reactie posten